ضوابط طراحی راه پله گرد (قسمت دوم)

طراحی راه پله گرد ملزم به رعایت قوانین و ضوابط اجرایی است. که حداقل های طراحی را مشخص می نماید. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ضوابط طراحی راه پله گرد، بیشتر آشنا کنیم.

محل قرارگیری راه پله گرد

معمولا راه پله گرد باید در محلی طراحی شود که، از تمامی جهت ها قابل رویت باشد. تا افراد به راحتی بتوانند مسیر خود را پیدا کنند. در صورتی که از این راه پله ها در فضا های بزرگ و عمومی استفاده شود، حداکثر فاصله راه پله گرد از دورترین نقطه فضا باید ۲۵ متر باشد. به همین دلیل در صورت طولانی تر شدن طول و عرض فضا، طراح باید از دو راه پله گرد استفاده نماید. همچنین فاصله دو راه پله از یکدیگر نهایتا ۶۰ متر می باشد.

راه پله گرد

تعداد پله ها در طراحی راه پله گرد

در صورت طراحی راه پله گرد، نمی توان پله ها را پشت سر هم و بدون توقف طراحی نمود. به همین دلیل پس از طراحی حداکثر ۱۲ پله، نیاز به طراحی پاگرد  می باشد.

ضوابط طراحی پاگرد در راه پله گرد

در صورت طراحی پاگرد های U شکل باید عرض آن حداقل دو برابر عرض پله باشد. همچنین طول آن حداقل به اندازه عرض پله باشد. به همین دلیل معمول ترین ابعاد پاگرد برای راه پله های گرد، ۱ در ۲ متر است.

استاندارد طراحی نرده برای انواع راه پله گرد

از آنجایی که راه پله های گرد معمولا تکیه گاه نداشته و از تمامی جهت ها باز می باشند. طراحی نرده برای این پله ها ضروری است. طراحی نرده برای این پله ها می تواند از هرگونه مصالح ایمن مانند فلز، سنگ، چوب و… ساخته شود. ارتفاع استاندارد این نرده ها ابعاد ۷۵ تا ۸۰ سانتی متر است. در بسیاری از مواقع در طراحی پله های دوبلکس از متریال شیشه نیز برای طراحی نرده ها استفاده می شود. اما به طور کلی این متریال به تنهایی از مقاومت بالایی برخوردار نیست.

 

سایر بخش ها:

ضوابط طراحی راه پله گرد (قسمت چهارم)

ضوابط طراحی راه پله گرد (قسمت سوم)

ضوابط طراحی راه پله گرد (قسمت اول)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *