ضوابط طراحی راه پله گرد (قسمت سوم)

راه پله گرد از متداول ترین راه پله هایی است که، در ویلاهای دوبلکس و خانه های بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که این راه پله ها معمولا در مرکز فضا طراحی می شوند. معمولا از این راه پله ها در فضاهای کوچک استفاده نمی شود. از طرفی این راه پله ها در انواع مختلفی طراحی شده اند. که در ادامه به بررسی آن ها و ضوابط طراحی راه پله گرد، بیشتر خواهیم پرداخت.

انواع راه پله گرد

راه پله های گرد با توجه به محل طراحی، ارتفاع طبقات و … به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. که به شرح زیر می باشند.

  • طراحی دو گردش و یک پاگرد: این نوع طراحی را با پله های U شکل می شناسند. در این طراحی فاصله میان طبقات با استفاده از یک پاگرد طی می شود. که معمولا از این راه پله ها برای فضاهایی استفاده می شود که فاصله بین طبقات نهایتا با ۲۰ پله استاندارد طی شود.
  • طراحی سه گردش و یک پاگرد: از دیگر راه پله های گرد می توان به پله های طراحی شده به صورت سه گردش و یک پاگرد اشاره نمود. معمولا از این طراحی کمتر برای راه پله های گرد استفاده می شود. از طرفی معمولا از این نوع راه پله ها زمانی استفاده می شود که، طراح بخواهد راه پله را دور آسانسور طراحی نماید.

پله های طراحی شده بدون پاگرد: استفاده از این پله ها برای فضاهای کوچک کاملا مناسب است. معمولا از این راه پله گرد زمانی استفاده می شود که، فضای زیادی برای طراحی راه پله وجود ندارد. در استفاده از این راه پله ها، پله ها بدون هیچگونه توقفی پشت سر هم قرار می گیرند و طبقات را به یکدیگر متصل می نمایند. نکته قابل توجه هنگام استفاده از اینگونه راه پله های گرد، این است که     نمی توان در فضاهایی با ارتفاع زیاد از آن ها استفاده نمود.

سایر بخش ها:

ضوابط طراحی راه پله گرد (قسمت چهارم)

ضوابط طراحی راه پله گرد (قسمت دوم)

ضوابط طراحی راه پله گرد (قسمت اول)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *